جدال پژو 2008 در برابر سانگ یانگ تیوولی

ورود پژو 2008 به بازار ایران توسط ایران‌خودرو و در سال 95 انجام شد. این امر عده‌ای را خوشحال و عده‌ای را نگران کرد. کسانی که حوصله پرداخت هزینه‌های بالا و صرف زمان زیاد برای خرید قطعات خودرو را نداشتنید، از اینکه یک خودروساز مطرح ایرانی با تجربه فروش محصولات قبلی پژو، محصول جدید آن را نیز عرضه کرده است، ابراز خوشحالی کردند. در مقابل کسانی که با سابقه نه‌چندان درخشان خودروساز داخلی در قیمت‌گذاری و فروش خودرو آشنا بودند، از این موضوع نگران شدند. به‌هرحال پژو 2008 از زمان ورودش به ایران، جای خود را در دل ایرانی‌ها باز کرد. خودرویی جمع‌وجور و کوچک که نمی‌توان آن را یک کراس‌اور واقعی دانست و بهتر است از آن در ردیف خودروهای هاچ‌بک یاد کرد. شرکت کره‌ای سانگ‌یانگ نیز پس از ناکامی‌های بسیار در طراحی محصولات خود، با ایجاد تغییر در تیم مدیریت و طراحی محصولات با عرضه تیوولی، انقلابی در بازار فروش خود به وجود آورد. فروش بالای این محصول در بازار ایران نیز گواهی بر این مسئله است. در این مقاله جدال بین فرانسوی‌ها و کره‌ای‌ها در بازار فروش کراس‌اوورها را بررسی خواهیم کرد.

مقایسه طراحی داخلی و خارجی

باوجوداینکه این شما هستید که در مورد زیبایی یا عدم زیبایی ظاهر یک خودرو تصمیم می‌گیرید، بررسی کارشناسان خبر از برتری ظاهری پژو 2008 می‌دهد. به‌کارگیری المان‌های جدیدتر و به‌روزتر طراحی در چراغ‌ها، کاپوت، گلگیرها ظاهری اسپرت و زیبا را برای پژو 2008 به ارمغان آورده است. خودروهای شرکت کره‌ای سانگ‌یانگ لقب زشت‌ترین طراحی‌ها را به خود گرفته‌اند. اما به نظر می‌رسد باوجود ظاهر معمولی و نه‌چندان جدید تیوولی، این حرف در مورد این خودرو کمی بی‌انصافی باشد. از طرفی ظاهر کوچک و شبه هاچ‌بک پژو 2008 ممکن است به مذاق دوستداران شاسی بلندها خوش نیاید اما تیوولی ازنظر قد و هیکل راحت‌تر می‌تواند در رده رقبای کراس‌اور خود قرار گیرد.

در طراحی داخلی هر دو خودرو زیبایی و هماهنگی اجزا اولین چیزی است که به چشم می‌آید. فضای بزرگ کابین هر دو خودرو برای سرنشینان جلو عقب راضی‌کننده است. صندوق‌عقب تیوولی با حجم 423 لیتر دارای فضای بزرگ‌تری است اما سرنشینان عقب را کمی دچار مشکل می‌کند. هرچند که راحتی صندلی‌های عقب تیوولی، احساس راحتی بیشتری به ساکنان قسمت عقب این خودرو می‌دهد. صندوق‌عقب پژو 2008 در حدود 13 لیتر فضای کوچک‌تری دارد، اما اگر قرار نیست کسی را در صندلی عقب خودرو بنشانید، تا کردن صندلی‌های عقب فضای بار بیشتری را در اختیار شما می‌گذارد. ازنظر طراحی داخلی، علیرغم ظاهر کوچک هردو خودرو، سرنشینان احساس رضایت خواهند کرد.

امکانات رفاهی

امکانات رفاهی موجود در هیچ‌یک از دو خودرو بر دیگری دارای برتری نیست. سیستم تهویه اتوماتیک، نمایشگر لمسی و سیستم صوتی دارای 6 بلندگو، چراغ‌ها با تنظیم نور اتوماتیک و دی‌لایت و آینه‌های جانبی تاشونده امکاناتی است که در هردو خودرو برای رفاه حال سرنشینان وجود دارد. در این میان پژو 2008 با دارا بودن تهویه دوگانه برتری جزئی دارد. اما تیوولی تجهیزات اضافه‌تری نظیر شیشه‌های فیلتر کننده اشعه‌های مضر، فرمان سه حالته، سنسور باران و برف، امکان مدیریت باتری خودرو، آینه کروماتیک و صندلی برقی مجهز به گرم‌کن دارای کفه سنگین‌تری است.

ازنظر قابلیت فرمان‌پذیری و کیفیت سواری تیوولی گوی سبقت را از رقیب ربوده است. هماهنگی اجزای مختلف خودرو نظیر تایرها، شاسی، سیستم تعلیق و کنترل پایداری در کنار توزیع مناسب وزن و کمک‌فنرهای محکم، ایمنی و راحتی بیشتری را در سر پیچ‌ها به دنبال دارد. پژو 2008 نیز نسبت به نسخه‌های قبلی پیشرفت بسیاری کرده اما در جاده‌های پرپیچ‌وخم به‌پای تیوولی نمی‌رسد.

مشخصات فنی

هردو خودرو در استفاده از موتور 1.6 لیتری با 4 سیلندر مشترک هستند. اما تولید قدرت 160 اسب بخار و گشتاور 240 نیوتن متر، پژو 2008 را در 30 پله جلوتر از تیوولی ازنظر قدرت و 80 پله گشتاور بیشتر قرار می‌دهد. پژو 2008 خودرویی دیفرانسیل جلو است که از گیربکس 4 سرعته برای شتاب‌گیری 8 ثانیه‌ای خود کمک می‌گیرد. مصرف سوخت آن نیز 6.7 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر است. تیوولی ازنظر قدرت و گشتاور موتور در برابر پژو 2008 جایی برای عرض‌اندام ندارد. همچنین باوجود استفاده از گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، شتاب صفر تا صد را در 12 ثانیه طی کرده و در حدود 0.5 لیتر سوخت بیشتری مصرف می‌کند. در بخش فنی مزیت سانگ‌یانگ تیوولی نسبت به پژو 2008 استهلاک کمتر، تکنولوژی به‌روزتر و عملکرد راحت‌تر و روان‌تر آن است.

ایمنی

در میان خودروهای داخلی شاید پژو 2008 ایمن‌ترین آن‌ها باشد. نتیجه کسب نمره 88 در حفظ جان بزرگ‌سالان، 77 در حفظ ایمنی سرنشین کودک، 72 در حفظ جان عابر پیاده و 70 در تجهیزات ایمنی الصاق 5 ستاره ایمنی به سینه پژو 2008 است. وجود تجهیزاتی نظیر کنترل پایداری و هرز گردی تایرها، حفظ ایستایی در سربالایی، چرخ‌های ضد لغزش، ترمز کمکی و اضطراری، توزیع نیروی ترمز، کنترل خودکار باد تایرها، سنسور بررسی محیط پیرامون، کروز کنترل، سنسور و دوربین عقب، 6 کیسه هوای راننده و سرنشین، جانبی و پرده‌ای نیز مهر تاییدی بر نتایج تست‌های ایمنی است.

در مورد ایمنی سانگ‌یانگ تیوولی در مقابل پژو 2008 حرفی برای گفتن ندارد. دریافت نمرات 82 در حفظ سرنشین بزرگ‌سال، 62 در حفظ سرنشین خردسال، 65 در حفظ عابر پیاده، 43 در تجهیزات ایمنی و درنهایت کسب تنها 4 ستاره ایمنی، گواه این مطلب است. با نگاهی به تجهیزات ایمنی تیوولی فقدان امکاناتی نظیر کنترل باد لاستیک‌ها، ترمزهای کمکی و اضطراری خودکار، EPS، کمک به حرکت در سربالایی، کنترل سرعت در سرازیری و… کاملا متوجه تفاوت دو خودرو درزمینه ایمنی می‌شویم.

جمع‌بندی

خودروهای تیوولی و پژو 2008 هردو در دسته کراس‌اورهای کامپکت قرار می‌گیرند. بازار فروش این دو خودرو در ایران پررونق است اما پژو 2008 به دلیل پشتیبانی ایران‌خودرو، دارای خدمات پس از فروش بهتر و قطعات در دسترس تری است. اما شاید قیمت بالای تعیین‌شده برای آن مانعی برای خریداران بی‌اعتماد به ایران‌خودرو باشد. در این مقاله خودروی فرانسوی پژو 2008 در مقام مقایسه با خودروی کره‌ای سانگ‌یانگ تیوولی قرار گرفت. نتایج بررسی ما نشان داد که پژو 2008 درزمینه طراحی خارجی، ایمنی و قدرت موتور دارای برتری قطعی است. در مقابل تیوولی دارای امکانات رفاهی بیشتر و ارگونومی بهتری در طراحی داخلی است. در این مقاله سعی کردیم 5 عیب پژو 2008 را نیز بیان کنیم، امیدواریم راضی بوده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید